tisdag 18 augusti 2009

Skrivtid

Idag förlade jag min förmiddagsskrivtid till Törners konditori. Jag hade gjort upp en plan som var vattentät, trodde jag.

Nils junior mutades med ett halvt wienerbröd och en legobyggsats för tjugonio kronor. Maja sövdes ner och jag inledde mitt kaffesörplande och tangentbordsknappande. Det funkade en stund. En liten stund.

Det hela urartade och jag fick arga och skambeläggande blickar från mina bordsgrannar. Jag försökte koncentrera mig på mitt viktiga uppdrag, men Nils junior gjorde inte riktigt samma bedömning. Till slut slog han med paraplyt växelvis på mig och barnvagnen. Skrek något osammanhängande om att han ville gå därifrån eller åtminstone få spela ett spel på min dator.

Men Maja, hon skötte sig bra och sov lungt vidare. Nästa vecka, när förskolan har öppnat, då.

Inga kommentarer: