lördag 15 augusti 2009

Programförklaring

Jag har ett år på mig. Ambitioner har jag (det bör man ha, sägs det). Den bästa och viktigaste hemmadagboken är målet, som ska generera feta intäkter. Huvudrollbesättningen är klar, för alltid, är det tänkt. Birollerna däremot, de kommer och går, som sig bör.

Upplägget är följande:
Jag skippar det ordinarie förvärvslivet ett år och rotar runt här hemma istället. En utopi som är min. För att inte glömma och för att ha någonting att göra tänker jag dokumentera och lägga till rätta tillvaron här. Alltså; ett egenkomponerat familjedrama i ett radhus i mellersta Norrlands inland och fjälltrakter. (Det sistnämnda är ett Malmstencitat, de är bra att ha)

Då kör vi.

Först en presentation av deltagarna. Och för att ge mig lite litterär frihet och nätanonymitet väljer jag att använda mig av pseudonymer. Vilket dessutom är the shit i sommarens kulturnyhetstorka. Nåja, pseudonymer och pseudonymer, jag tar tredjenamnnen och i något fall andranamnet:

Maja ett år. Själva orsaken till hemmarotandet. Svenska staten har via förvaltande myndighet Föräkringskassan erbjudit mig ett antal föräldradagar (mer om det senare). Ett erbjudande som jag inte kunnat motså. Maja är en ung bestämd dam. Gillar djur och motorfordon. Hyfsat självgående, men behöver fortfarande lite hjälp med blöjbyten, mathållning och sömntider. Målet är att hon ska vara någorlunda samhällsnyttig innan nästa sommar.

Wiggo, undantagsvis Nils junior (t.ex. när han ligger ner på golvet och skriker osammanhängande haranger om middagsmatens oaptitlighet), fem år. En skön typ som gillar rollekar, kramar och vapen.

Brita åtta år. Den första. Har stor integritet och stark självkänsla. Skriv- och läskunnig numera. Faller inom ramen för skolplikten, börjar i årskurs två om en dryg vecka. Är på egen medelhavssemester för tilfället.

Maria trettio någonting. Grundbulten och mitt livs kärlek. Sköter förvärvslivet i år. Gillar subkulturer, men har inte bestämt sig för vilken hon ska tillhöra än.

Nilsfredrik, snart trettionio. Manusförfattare, regissör och medaktör. Stolt pappa, men dålig pedagog som gärna tar till tomma hot.

Inga kommentarer: