lördag 15 augusti 2009

Agendor

I alla sammhang finns det alltid flera agendor. En officiell och öppen och en eller flera dolda. I mitt fall, under det här hemmaåret, är den öppna och snusförnuftiga någonting i stil med att jag med självklarhet och stort nöje tar mitt föräldransvar genom att tillbringa hejarns massa tid tillsammans med mina barn. Jag vill vara någon att räkna med i deras liv. Och jag vill definitivt att de ska finnas på en central plats i mitt liv. Därför kommer vi att göra en massa trista vardagssaker tillsammans i år. Samt en rad aktiviteter som kommer att ge oss extraordinära upplevelser och minnen för livet.

De dolda agendorna är grumligare, inte lika vackra att visa fram i ljuset. Jag kan till och med tänka mig att att jag har agendor som är så sjaskiga att jag gömt dem i mitt undermedvetna, typ. Men en dold medveten agenda har jag. Eller två. Kanske tre.

Den första är att jag har för avsikt att använda oproportionerligt mycket tid åt att skriva. Flera timmar per dag är det tänkt. Det är det viktigaste. Där kommer jag inte att göra några kompromisser överhuvudtaget. Jag ska skriva klart den där boken, få ihop alla de där artiklarna och få snurr på den här så kallade bloggen. Det övergripande målet är att jag ska försörja mig som skriftställare från och med hösten 2010.

Sen, för det andra, har jag för avsikt att vara utomhus och röra mig mycket. Mitt mål är att bli årets bysnackis. Han med den röda barnvagnen.
- Stackars barn som måste åka på den där joggingrundan varje dag, oavsett väder, kommer de att säga när de ser mig och Maja dra runt.

Den tredje är mer av en självklarhet; att slippa jobba ett år. Att rå över min egen tid.

Dessvärre flöt det precis upp några undermedvetna dagordnar också. Eller snarare självpåtagna arbetsordrar. De där listerna som inte kom upp efter köksrenoveringen för två år sen ska spikas fast, vattenskadan på toaletten ska saneras och renoveras, förrådshyllorna ska skruvas ihop och skrivstugan i trädgården ska byggas. Det finns en uppenbar risk för att det här friåret inte kommer att bli så arbetsbefriat som jag tänkt mig. Löpande rapportering kommer.

Inga kommentarer: