torsdag 10 september 2009

Torsdagsutflykt 4, Kattstrupen 27 augusti

Fiske i ett fiskevatten som vi hittar till är målet för dagens utflykt. Vi är trötta på att åka bil. Men solen skiner och vi är sugna på att elda, grilla lunch och prova fiskelyckan.

Då är Kattstrupeforsen ett bra alternativ. Fors och fors, det är många år sedan vattnet rann fritt här. Kattstrupen är det andra vattenkraftverket i Indalsälven efter utloppet från Storsjön. Vi åker över bron och kraftverksdammen och kör några kilometer nedströms. Vi missar den udde som jag siktat in mig på, men hamnar till slut på en lämplig strandremsa.

Maja sover i bilstolen, Wiggo och jag smyger oss ut. Vi tacklar våra spön. Wiggo väljer beteslådans största wobbler medan jag tar en liten spinnare till mitt haspelspö. Det bör nämnas att en av mina grannar, som är fiskefantasternas fantast, har utnämnt älvsträckan till ett av Jämtlands bättre och fisksäkrare vatten. Jag tror honom, men under de kanske tiotalet besök jag gjort har jag aldrig fått ett enda napp. I ärlighetens namn hyser jag inga större förhoppningar idag heller. Jag kastar ut och till min förvåning hugger det till. En kombination av iver att visa sonen att jag fått napp och orutin leder till att jag slutar att veva in vilket naturligtvis resulterar i att fisken släpper. Efter det får vi inga harrar på kroken, men det gör mindre.

Solen skiner, den hopsamlade veden brinner bra och våra lunchmackor smakar prima.

För Wiggo är Kattstrupen ett optimalt ställe att åka till. Nära, bara en knapp mil hemifrån. Och när han får se en husvagn innanför staketet på ställverket (alltså stället där kraftverket skickar iväg elströmmen) får han för sig att det är en campingplats.
- Nästa år tycker jag vi åker till den här campingen på semestern, säger han. Den är mycket bättre än i Orsa.
Jag kan inte annat än hålla med honom.

Roligast:
Sova tyckte Maja. Elda och fiska tyckte Wiggo. Att det faktiskt var möjligt att få napp, tyckte Nilsfredrik.

Konstigast:

Ensamheten. Även om jag börjar bli van, så är det fascinerande hur enkelt det är att söka upp platser där man får vara helt själv i Mellannorrlands inland och fjälltrakter.

Uppseendeväckande:
Allt skräp som låg på stranden. Ölburkar, fyllda soppåsar och engångsgrillar. Hur svårt kan det vara att plocka upp efter sig?


Hitta dit:
Från Östersund kör du en knapp mil västerut längs E14. I Åskorsningen svänger du höger mot Åskott. Efter ca fem kilometer sväng vänster mot Aspåsnäset. Kör tills du kommer fram till kraftverksdammen, kör över broarna och sväng höger in på grusvägen på Indalsälvens norra sida. Efter vägen finns flera lämpliga fiske- och grillplatser. Fiskekort köps i automaten som står längs grusvägen, ca en kilometer nedströms från kraftverket.

3 kommentarer:

Plupps krypin sa...

Verkar som om ni haft en härlig dag barnen och du. Härligt att fiska, var länge sen jag gjorde det. Ha det gott. Plupp

nilsfredrik sa...

Tack för det, vi hade det bra. Och ut och fiska, det är en bra ursäkt för att åka på utflykt.

Plupps krypin sa...

Uj,uj,uj, inte snö redan. Vi har 20+ och strålande solsken här. Bor mellan Uppsala och Enköping i Uppland. Må så gott.Yvonne