fredag 18 september 2009

Kalas

Vi firade högtidsdag igår. Majas första (födelsedags)kalas. Jag passade på att fråga hur dagen varit.

Nilsfredrik: Hur var ettårsdagen.
Maja: Bra, men lite utdragen.
Nilsfredrik: Utdragen?
Maja: Ja, lite seg.
Nilsfredrik: Seg, vad menar du?
Maja: Ja men, ni väckte mig hur tidigt som helst och sen dröjde det ju hur länge som helst innan kalaset kom igång. Jag fick ju ingen tårta förrän sent på kvällen.
Nilsfredrik: Det förstås. Men du gillade tårtan?
Maja: Tårtan var grym, den vill jag ha varje år.
Nilsfredrik: Vi får se.
Maja: Jag är inte lika nöjd med middan. Tråkig vuxenmat. Fisk och svampsås, kom igen.
Nilsfredrik: Ja, men jag trodde att du gillade lax.
Maja: Det är okej, men inte på min födelsedag då vill jag ha något gott.
Nilsfredrik: Vi lämnar maten. Fick du några paket? Någon favorit?
Maja: Många mjuka. Men det var några grymma leksaker också. Bultbrädan och den gröna bilen var kul.
Nilsfredrik: Ja dom gillade du.
Maja: Mmm
Nilsfredrik: Har du några planer för det kommande året?
Maja: Jag vet inte.
Nilsfredrik: Inga mål alls? Det är viktigt att ha tydliga målbilder.
Maja: Jo, ha kul förstås. Lära mig gå lite mer. Jag är trött på att krypa. Och köra den där trampbilen vore kul, men då måste jag växa lite. Jag har alldeles för korta ben nu.
Nilsfredrik: Sant.
Maja: Sen är jag trött på att ni bestämmer så mycket.
Nilsfredrik: Bestämmer?
Maja: Ja, när jag ska sova till exempel. Jag vill vara vaken längre på kvällarna. Och det är dags att skippa eftermiddagssömnen. Det är ju bara bäbisar som sover två gånger per dag.
Nilsfredrik: Okej, det var ju tydliga mål.
Maja: Ja, men nu har jag inte tid med dig längre jag ska banka.

1 kommentar:

Plupps krypin sa...

Tydligen en bestämd dam. Hon har i alla fall den närmsta framtiden klar. Må gott Yvonne