lördag 30 april 2011

17. Som en tjuv om natten

Sista april firade vi alltid på Lögdö herrgård. Pingstkyrkans församlingsgård. En stor brasa, tipsrunda och sång. 

Ja inte bara valborg förstås. På Lögdö var (är) det midsommarkonferens, familjeläger, sommarläger, vinterläger and so on. På många av dessa helger och veckor var mina föräldrar med som ledare. Mamma i köket och pappa som - tja jag vet inte vad - ledare. Han var lek-, bibelstudieledare och nattvakt, typ.

Barn- och ungdomslägren var åldersindelade. Och naturligtvis längtade jag tills jag fick vara med på ungdomslägret. Men fördelen med att ha föräldrar med i ledarstaben var att jag, även som minderårig, fick vara med på de äldre barnens veckor. Det var spännande. Oerhört spännande.

Men även skrämmande. En dag. Jag minns det som att det var mitt på dagen. På övervåningen i den stora herrgårdsbyggnaden visades Russell S. Doughtens film Som en tjuv om natten. Jag vågade eller fick inte se den - minns inte vilket. Det är en läskig amerikansk film som var i ropet i frikyrkokretsar på sjuttiotalet. Och som har fått sin efterföljare i den omåttligt populära bokserien Left Behind på nittiotalet. Filmen handlar om en ung kvinna som inte vill leva ett kristet liv fullt ut och upptäcker att hon - just det - blir kvar. När Jesus hämtat hem de sina.


Effektivt men skräckinjagande bibelstudium. Förstår inte hur min pappa och de andra ledarna resonerade när de valde filmen som eftermiddagsunderhållning för lättledda ungdomar. Men med tanke på att den efterföljande bokserien gått åt som smör. Över 65 miljoner sålda exemplar. Finns det uppenbarligen många som kittlas av tanken att några av oss, som inte är tillräckligt rättrogna, blir kvar när resten får åka hem. Till paradiset.   


Istället för filmen, som jag var väl medveten om att den visades bakom en stängd dörr, lyssnade jag på James Hollingworth. Och hans hit Älgarna demonstrerar har jag bara goda minnen av.


Uppdaterat:


Det är fler än jag som utsatts för detta och fått skräckfyllda minnen för livet.
- Biskop Eva Brunne
- Dagenjournalisten och bloggaren Carl-Henric Jaktlund.
- Författaren Lena Ringqvist, som till och med lånat titeln till sin självbiografiska bok om uppväxten i en småländsk frikyrkofamilj. 

Inga kommentarer: