onsdag 18 november 2009

Svintid

Det är november i kubik för närvarande. Gökuret tickar på, men det är lite trögt i övrigt.
- Det är ju som Uppsalavinter, sa Maria igår. Och det var inte tänkt som någon positiv jämförelse.
Konstant duggregn och lera har satt sig på mitt psyke, eller nåt. Att tvätta dagisbarnets utekläder var ganska lönlöst. De var om möjligt ännu sandigare när jag hämtade honom idag.

Jag vet inte om det var vädret som påverkade åttaåringarna idag. Men något årstidsrelaterat var det. Brita hade med sig sin bästa kompis hem efter skolan. Och när jag tyckte att de suttit tillräckligt länge framför datorn gick dom upp och skulle ha en modeshow. Med smink och ombyten. En lek som slutade med att de fick för sig att det var dags för ett tidigt luciafirande. De klädde ut sig till Lucia och tomtemor och bjussade småsyskonen på pepparkaka och saft. Storslaget. Ljus i mörkret.

Och imorgon lämnar jag in bilen på reparation, igen.

Inga kommentarer: