onsdag 7 september 2011

32. Vandring

Sommaren 1978, när jag var sju år gammal, gick jag Jämtlandstriangeln tillsammans med mina föräldrar och ett par vänner till dem. Det är en vandring som startar vid Storulvåns fjällstation. Dag ett gick vi 16 kilometer till Sylstationen. Ett stort vandrarhem långt upp på kalfjället. Dag två stannade vi kvar i sylmassivet och gick en dagstur upp till sylglaciären. Nästa dag låg dimman tät när vi vandrade mot Blåhammarens fjällstation. Sista dagen knöt vi ihop cirkeln genom att återvända till Storulvån.

Det jag minns bäst var det infernaliska regnandet, alla glada människor vi mötte och att vännerna släpat med sig eldriven hårtork och rakapparat i ryggsäckarna.

På fredag ger jag mig ut på fjället igen. Är det tänkt. Planerar att gå en tvådagarsrunda på egen hand. Ett nöje och en vana som inleddes den där regniga augustihelgen 78.

5 kommentarer:

Gun-Brith sa...

Jag minns också regnadet, trasiga regnkläder, du var den ende som hade regntäta kläder. Din glädje och uthålligheten var det inget fel på. Ett glädjefullt minne. Lycka till på fredag.

nilsfredrik sa...

Ja om jag inte missminner mig hade övriga köpt sina regnställ på en OK-mack efter vägen.

Magnus Westberg sa...

God tur och hoppas du slipper allt för mycket regn ,vi har fått mycket av den varan de sista dagarna.Vart tänker du gå?

MArtin Johnson sa...

Hur gick turen?
Jag skulle vilja komma ut på fjället oftare men just nu prioriteras det anorlunda i livet så jag är lite avundsjuk på dig.

nilsfredrik sa...

Turen gick bra. Jag tog bussen till Ljungdalen på fredag eftermiddag. Två tältnätter senare var jag framme i Vålådalen. Hade fint väder, fick med mig en kasse kantareller hem och gick och nynnade på en värdelös Tomas Ledin låt hela lördagen.

Jag tycker du ska överväga en annan prioritering Martin :)