torsdag 22 september 2011

34. Södra berget

I tisdags var jag på Hotell södra berget i Sundsvall. Genom panoramafönstren är det en maffig utsikt över stan. Och över industrierna runt bukten. Pappersbruket på andra sidan viken i synnerhet. Till min förfäran insåg jag att jag glömt bort namnet på fabriken. Trots att min morfar, morbror och en drös kompisars pappor jobbat där. Min morbror jobbar fortfarande kvar. Mitt enda minne från bruket är en praovecka jag tillbringade där någon gång på 80-talet. Jag fick en illasittande blå overall, en gul skyddshjälm och valsades runt på de olika avdelningarna.

Minns att det var hög ljudvolym och varmt i hallarna där de enorma pappersvalsarna står. Det var fascinerande att se hur pappersmassan omvandlades till papper och rullades upp på gigantiska hylsor. Minns även att jag träffade min morbror som jobbade i styrrummet för kokenheten - eller vad den nu kallas. Där träflisorna kokas till pappersmassa - typ. Han satt i ett ganska trevligt rum. Inte helt olikt en styrhytt på ett större fartyg. Massor av reglerinstrument och temperatur- och tryckmätare.

Vid min rundtur på fabriken fick jag även se ett par lokaler i källaren. Som min handledare kallade för "fixarrummen". Han sa att om det var något jag behövde få fixat - svetsat eller så - var det bara att säga till. Här finns det resurser, lovade han. Tyvärr hade jag inget uppdrag till dem.

Som tur är har jag fortfarande bra syn. Genom hotellfönstren kunde jag, i tisdags, se att SCA med stora bokstäver skrivit Ortvikens pappersbruk på en väggarna som vetter ut mot vattnet.

Inga kommentarer: