lördag 21 juni 2008

Sommarljud

Det där med ljudböcker har jag inte riktigt mutat in ännu. Eller snarare mitt liv består inte, för närvarande, av den sammanhängande tid som ger utrymme för dylikt. Och jag har även fått för mig att utgivningen av textinläsningar är lite skral, begränsat utbud så att säga.

Men, för ett tiotal år sedan då vi var bosatta i Uppsala och jag ägnade mig åt att läsa in gymnasiepoäng via distansstudier på Statens skola för vuxna i Norrköping. Med jämna mellanrum tog jag mig till sistnämnda stad med vår åldersstigna Kadett. Under dessa resor och besök avverkade jag en och annan ljudupptagning. Minns särskilt att jag lyssnade, med stort nöje, på Göran Tunströms verk. Ett alldeles utmärkt sätt att avverka egenbiltid.

Har dock upptäckt att många bokutgivningar även sker via inspelningar numera. Och ljudfilshantering underlättar förhoppningsvis hanterandet. Kasettband funkade riktigt bra, vid uppehåll i uppspelningen var det bara att börja där bandremsan stannat förra gången. Det blev värre när de paketerade filerna på CD-skivor, då är det inte lika enkelt att börja om på samma ställe, jag har då aldrig lyckats något vidare.

Men nu ska jag göra ett nytt försök i mp3-format. DN bjuder på några gratisfiler, se här. Lapidus första var ju riktigt rafflande och von Zweigbergk hade jag tänkt införskaffa. Återkommer med rapport.

Inga kommentarer: