onsdag 16 november 2011

42. Familjebilder

Ja, på tal om bilder. Jag är inte den enda i släkten som har köpt en kamera. Min pappa fotade mycket under sitt liv. Hemma hos min mamma finns det travar av diabildslådor som jag hoppas att jag tar mig tid att gå igenom någon gång. 

Och för några månader köpte min mamma en systemkamera och gick på kvällskurs i fotografering. Jag ska låna hennes kurslitteratur för att lära mig några baskunskaper. Har jag tänkt.

Men det är nog farbror Venzel, som är den mest erfarna fotografen i släkten. I källaren på Svartbäcksvägen i Själevad finns det en stor samling bilder. Och de senaste åren har inte intresset avtagit. Han har till exempel, på eget initiativ, dokumenterat bygget av Bottniabanan. Bilder som han samlat i en fotobok som han sålt till byggledningen. Han levererar även kontinuerligt fina läsarbilder till lokaltidningen.  

För några dagar sedan fick jag ett mejl från Venzel med några gamla släktbilder. Svindlande vackra och väl värda att visa upp här. 

 Alfred och Hannas förlovningsbild 1931/32(?) I en kommentartråd på facebook tyckte någon att farfar liknade Leonardo di Caprio. 

 Min pappa med sköna antagligen hemstickade hängslen.

 Farbror Evald. Tuff -tycker min sjuåring.

 Familjen Westberg 1942. 

Alfred Westbergs mobiliseringsbild. Och om hans tjänstgöring under andra världskriget vet jag ingenting om - slår det mig. 

4 kommentarer:

Emmas husbestyr sa...

Visst är det svindlande att se bilder från förr, om sin egen historia. Försöker spana efter vem som ärvt vilka drag.. Tror nog att jag ärvt en del av farmor ändå! Och visst är farfar snygg på första bilden! Har mest bara sett bilder på honom som äldre tidigare.

Kram från kusin i söder!

nilsfredrik sa...

Du är en ung Hanna upp i dagen Emma.

För mig var familjebilden från 42 den mest fascinerande. De var unga och moderna på något vis. Känns som om bilden skulle kunna vara tagen betydligt senare. Som du säger inte alls som de äldre bilderna som jag också har med mig.

Kram på dig med :)

Venzel sa...

Hej Brorsonen

Det är ju fascinerande det här med fotointressena, hur det utvecklas till att kunna ha information på det här mediet.

Alfred var mobiliserad i Gäddede.

Din mor Gun-Britt köpte visst sin 1:a kamera som 10-åring, enligt Ingvor

Med Bästa Hälsningar från
Farbror Venzel

nilsfredrik sa...

I Gäddede alltså. Mitt i kriget nästan då. Måste ha varit ett, på sitt sätt, otumlande äventyr. Under kriget var 10 000 soldater mobiliserade på orten som normalt hade ungefär 500 invånare.