söndag 22 maj 2011

19. Viktiga projekt

I helgen besökte jag Själevad. Min kusin Magnus fyllde 40. Vilket fick mig att minnas att vi hunnit med en massa saker under årens lopp. Och ett annat som vi inte hunnit med. 

Jag har tänkt på några saker, närmare bestämt tre projekt, som jag och Magnus aldrig riktigt fullföljt. Och jag har sedan länge insett att om vi ska genomföra insomnade drömmar är det dags att sätta igång omedelbums. Gör vi inte det nu kommer det inte bli av innan vår dödsdag.

Vi har kommit till den åldern nu. 
     
Nå:
  1. Ett av våra mest visionära projekt var när vi planerade att bygga om morbror Kjells roddbåt till en trevånings husbåt. Jag minns att vi hade mycket detaljerade ritningar som absolut är genomförbara än idag. För vad har vi idag? Magnus har en trist liten platsbåt. Och jag snyltar på mammas halvmögliga plastlåda hemma i Ås
  2. Den där vintern vi var tre månader i alperna. Jag har insett att vi var väl enkelspåriga då. Vi var mest intresserade av att vara utomhus och ägna oss åt utförsåkning. På sin höjd kunde vi tänka oss att följa med till den lokala puben och kolla på filmen Blues brothers. Snacka om enfald. Om jag inte missminner mig så hade vi flera vänner där nere som ägnade sig åt vidlyftiga dryckesvanor, som prövade olika sorters centralstimulerande medel och skaffade sig nya flickvänner varefter sportlovsveckorna avlöpte. Jag grämer mig djupt att jag missade allt det där. Eller nåja, fascineras åtminstone av hur vi betedde oss. Och är egentligen glad att vi gjorde som vi gjorde.
  3. Det här med semester. Jag minns när våra föräldrar tog med oss på tält- versus husvagnssemester till en gratiscamping på Höga kusten. Nån slags sunkig gräsplan vid en igenvuxen insjövik. Några kilometer längre bort finns det en fantastisk campingplats precis vid havet. Med ett pittoreskt fiskeläge, fina klipphälar att vandra på och en fantastisk långsträckt badstrand. Men dit åkte vi inte förstås. Nej vi var tvingade att sitta i den där badviken. Det enda övriga nöjet som erbjöds var ett överhettat pingstkonferenstält framför ICA i Nordingrå. Dessutom blev vi itutade att det bara var livsfarliga motorcykelgäng som höll till i Norrfällsviken.

Tja, jag vet inte. De två första projekten är lite överspelade. De kan vi glömma. Men en gemensam semester däremot. De vore trevligt att få till tycker jag. Förslagsvis en utflykt till Höga kusten och Omnebadet i sommar.

Eller förresten något av de jag tog upp i punkt två borde vi ta tag i innan vi dör.

Inga kommentarer: