måndag 8 september 2008

kreativ cirkel

- Hur går det då?

- Jo tack bra.

En veckas kursdeltagande har satt igång en kreativ cirkel som jag inte varit med om sedan jag skrev talet till min yngsta systers bröllop, way back in time.

Det var i den period jag försökte, med skiftande framgång, skriva mina C&D-uppsatser vid sociologiska institutionen, Göteborgs universitet. Orden och ordbehandlandet var ovanare, mindre uppövat på den tiden. Men vad jag upptäckte var att skrivande under tidspress (s.k. positiv stresspress) gav ökad kreativitet, det spillde över till annat. Jag har fullklottrade dagböcker från den perioden, en vaxbok per kvartal. Och det var även den tid som sammanföll med vårt första barns födelse.

Vi är där igen, inte vid första, men barnafödsel handlar det om, ju. Så, dessa faktorer, skrivkrav och barn, funkar uppenbarligen. Jag har haft schemalagda skrivaktiviteter var och varannan morgon. Direkt från bädden till pulpeten. En timmes produktivitet innan dagens övriga kravbilder frontas.

Men nu väntar en annan skrivövning: sammanställa dagordning för morgondagens arbetsplatsträff och komma ikapp med minnesanteckningar från förra veckans. Också krav, av annat slag.

Inga kommentarer: